dyslexi?

Har varit hos en psykolog (woho!) o fått göra en dyslexi utredning, äntligen, gjorde klart det idag så jag ha inte fått se nått riktigt resultat ännu men det lilla jag fick se från förra testdagen var mycket varierande, dom mäter ju kunskaperna efter ett medelvärde som ligger mellan ca 8-12 på en 20 gradig skala, och tja jag låg väl mitt i ungefär på vissa saker (dvs jag va normal) och på dryga 13 på logiken o så naturligt på typ 7 i vissa test *fniss*

Mamma o jag ha pratat rätt mycket om hur jag va när jag va liten pga detta o jag ha insett att jag måste ha vare en mycket, hmm, speciell :> unge! haha Inte bara pga mina mariekex i videon o min besatthet av att vilja ha månen (gav pappa en pinne så han kunde peta ner den till mig, jag nådde ju inte!) utan massa andra beteenden.
Många av mina tidigare problem har ju gått över med tiden (det mesta av stammandet, hyperaktiviteten m.m.), men räkna o läsa är ju fortfarande stora bekymmer för mig, o kommer väl alltid att vara det. Oftast gör det ju inget, men ibland stöter man ju på problem, som häromveckan när jag skulle vicka i svenska med en klass, läsförståelse hade dom på schemat, mindre lyckat kan jag ju säga!
Otroligt egentligen, att man kan passera en hel grundskola och gymnasie, utan att läsa en enda bok! För så va de, jag ha inte börjat läsa förns för ca 2 år sedan, Sagan om Isfolket, en serie på 47 böcker ca 255 sidor/bok, jag har kommit till bok 25, på 2 år alltså, så ni kan ju tänka er hur trögt det går! Pelle har under samma tid läst hela serien typ 3 ggr + alla harry potter böcker typ 4 ggr (på engelska) och en massa andra böcker, men så är han ju extrem också, men ändå =)

Men det ska iaf bli intressant att få veta resultaten av dessa mängder av test jag fått göra!


Kommentarer
Postat av: Emp

25 böcker på två år är 24 böcker mer än vad jag läst på samma tid. Dessutom är jag bara halvvägs i den bok jag började läsa för länge länge sen :D Pelle måste ju hoppa över nå kapitel i böckerna han :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback