Jag och ponnyn




Sagan om en illbatting till ponny börjar den 8 juni 1990 i Tolånga i Skåne.

Rocksie som hon döps till är det andra fölet i en syskonskara som kommer att uppgå till totalt nio (Kastaro, Rocksie, Rocksette, Robin IV, Ronja IV, Freddy II, Frida IV, Buckita och Boss). Mor till alla dessa föl är stoet Rosita IX RNF 1546, en liten New Forest skimmel på 129 cm född 1979.

Rocksies resa mot norr vet jag egentligen inte hur den börjar, tror inte att Sara köpte henne direkt från uppfödaren, men iaf, som fyra åring står hon iaf hemma hos Sara i Gnarp. Dom tränar och tävlar hoppning, kör henne, blir avkastad mer än 10 ggr? :P osv. Sara får en till ponny Jojje (Joy Ride), och eftersom Rocksie blir lite liten med sina 131 cm så säljs hon, och det är där hon kommer in i mitt liv.

Våren 1998, jag har precis sagt hej då till min skötponny Lotta som pensionerats från ridskolan 21 år gammal. Nya hästar anländer, Rocksie (131 cm) och Rolex (172 cm) förutom sin storlek är de rätt lika, bruna med stjärn o lite vita kotor på benen. Jag blir skötare på Rocksie. Efter ett tag konstaterar ridlärarna att hon hivar ungar i stort sett varje dag. Efter ett tag får hon öknamnet Monstret, och barnen vägrar rida henne. Men jag red henne, och faktum är att hon faktiskt bara dängde mig i backen en enda gång av över hundra gånger som jag red henne.

Till Salu, hon passar ju inte på ridskolan och måste därför säljas, spekulanter finns det några. Bla en i Matfors, dit hon åker, skrämmer slag på deras 1 åriga halvblodssto och lever rövare så att föräldrarna inte vågar ha barnen i stallet när Rocksie är inne. Hon är tillbaka på ridskolan innom en vecka! Jag kramar om henne och vi delar på ett äpple =)

Det har hunnit bli sen höst 2002, närmare bestämt november, och Sara och jag skriver till varann på lunar (vi hade kontakt sedan ca 1999) Sara har flera ggr önskat att kunna köpa tilbaka henne, och nu har hon bestämt sig! Hon behöver en sällskapshäst! Jag säger åt henne att kontakta ridskolan, vilket hon gör. Och redan någon dag efter att vi pratat så skriver hon igen "Hoppas du hinner se det här, för imorgon ska jag hämta Rocksie!" jag vaknar tidigt den lördagsmorgonen av en slump? och hinner ner på stallet. Träffar Sara och tar en massa kort ;D (som vanligt)

Åter i Gnarp. Ja, då var hon "hemma" igen då. Lillan, shettisen som Sara har känner genst igen henne! Rocksie går och skräpar lite över vintern, Sara kör henne litegrann. I juni 2003 betäcker man henne med Vitluvens Curbitz RP 119 och hon får sedemera ett hingstföl (fux med lykta, fläckiga ben och bukfläck) den 15 juni 2004 som får namnet Rockbitz, vad fölet skulle heta hade Sara bestämt i förväg, varelse det blev ett sto eller en hingst skulle den heta så. De provar betäcka henne igen den sommaren men det blir inget avet. 2005 provar man igen och den gången fungerar det bättre, samma hingst. Så den 11 juni fick hon ytterligare ett hingstföl (isabell med bred bläs, ett blått öga och fyra vita höga strumpor). Ett namn? Sara och jag har dividerat på msn om vad den kan tänkas ska heta, Rock-- nånting ska det i alla fall vara efter Rocksie. Vi dividerar vidare när den lille är född, varvid jag ger förslaget Rockeye Blue, som Sara verkade gilla, för så heter han =) men Gulis till vardags.

   

Nu var det ju så att han inte fick direkt den lättaste starten i livet den lille gule krabaten, han fick nämnligen lunginflammation och hans liv hängde på en skör skör tråd ett tag. Han och Rocksie skickades till Ultuna kliniken där de fick stanna i två veckor innan han hade kryat på sig nog för att kunna åka hem.

När han var avvand så lånades Rocksie ut som sällskap på en annan häst i närheten eftersom Sara bara tänkte ta med sig killarna (Rockitz, Rockeye Blue och shettisen Picasso) till sitt nya hus. Men så köpte tjejen som lånade henne en shettis och Rocksie behövde säljas. Och försälning blev det, till ett Stuteri i Bollnäs, Pårs Stuteri heter det, hon skulle nog få det bra där. Man skulle ta föl på henne efter den egna welshhingsten Candide RW 72. Nåja, skulle jag avlat på Rocksie skulle jag ju inte tagit en liten pluttig knubbig welshhingst på 134 cm och 25 år, men det skulle säkert bli bra ändå, gå och äta o va i hagen hela dagarna.
I söndags flyttade hon dit.


Sagan om en illbatting till ponny som fastnat i så många människors hjärtan slutar den 4 april 2007, i Bollnäs.


Sara ringde mig mitt i dan idag, Rocksie var död. Hon hade fått ett ben avsparkat i hagen idag och fick nödslaktas...
Det känns konstigt, jag har aldrig känt så här inom mig, det är liksom tomt, hon är borta


Vila i Frid min älskade lilla ponny

Kommentarer
Postat av: Cicci

Huuga lillponnyn!! Konstigt nog var Rocksie en av mina favoriter, trots att hon dängde av mig 2 ggr. Hon har ju dessutom lämnat ett snyggt visitkort på min arm, så tro inte att hon kommer falla i glömska. :)

Postat av: Hanna P

usch vad hemskt :(

2007-05-21 @ 21:45:10
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Hanna belin <3

Jag kommer aldrig glömma när jag tävlade rocksie i maskerad hoppning i 40 cm, vi rev första hindret men vi kom iallafall igenom banan <3 :) ÖVERLYCKLIG.. Men vi sålde dig och du e ni död:'( Älskar dig MÄÄSST hjärtat mitt, Har många err efter dig som ja inte kommer glömma. :) // Diin BARA Diin Hanna <3

2007-07-02 @ 10:56:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback